Regeringslederne har snakket tiden bort siden Kyoto. Byerne har handlet. Og det fortsætter vi med.
Regeringslederne har snakket tiden bort siden Kyoto. Byerne har handlet. Og det fortsætter vi med.
Vi har investeret milliarder i den grønne omstilling. Grøn energi koster. Ligesom sort energi gør. Men investeringerne er prisen værd. Især fordi vi også får renere luft, lavere energiforbrug og markant mere eksport af grøn teknologi.
Hvis verden har råd til at give bankerne redningspakker i milliardklassen, har den også råd til at beskytte klimaet og sikre os en bedre fremtid.
Der blev praktisk talt skaffet hundreder af milliarder fra den ene dag til den anden til at redde bankerne. Vi har også råd til en opgave på tværs af generationerne som at beskytte klimaet.
Byer og lokalregeringer spiller en helt central rolle, når det kommer til at løse klimakrisen. Alle ved, at lokalpolitikerne er meget mere effektive end de nationale politikere.
For nogle år siden syntes jeg, at det var langhåret med kødfrie dage. Nu gør jeg det bare. Det samme med affaldssortering. Man bliver klogere og finder ud af, at det ikke er særlig svært.
Vi ønsker, at vores børn skal leve i et USA, der ikke er tynget af gæld, svækket af ulighed, og som ikke er truet af den globale opvarmnings destruktive kraft.
Det land, der udnytter den rene, vedvarende energi, bliver førende i det 21. århundrede.
Vi er den første generation, som mærker effekten af klimaforandringer, og vi er den sidste, som kan gøre noget ved problemet.
Ingen generation har været rigere, og ingen har gældsat sig mere. Ingen har vidst mere om de ødelæggene miljøkonsekvenser af det eksploderende energi- og ressourceforbrug, og ingen har været mindre villig til blot at nærme sig en drøftelse af, om en del af løsningen kunne hænge sammen med en forbrugsdæmpning for middelklassen - dvs. blomsterbørnene - i verdens rigeste lande.
Delebiler er en klog løsning. Måske behøver vi ikke alle sammen at have en bil stående i garagen. Måske kunne vi gøre det på en lidt fornuftigere måde, så vi sparer på ressourserne, tilgodeser miljøet og samtidig får nedbragt trafikken i de store byer, uden at vi samtidig skal give afkald på vores mobilitet.